Samarbeidet med kommunen avgjørende for vellykket tilbakeføring
–Planlegging, tålmodighet og kompetansedeling. Det er de viktigste faktorene når en beboer hos oss skal tilbakeføres til sin hjemkommune og et lavere omsorgsnivå. Virksomhetsleder Astrid Salte forteller om en vellykket tilbakeføringsprosess som nylig ble gjennomført.
Astrid Salte er leder for region Vest i Humana omsorg og assistanse. Hun har ansvaret for 11 boenheter i sin region. En av beboerne har nå flyttet tilbake til sin hjemkommune, og Salte deler noen viktige læringspunkter fra prosessen.
God planlegging
–Forberedelsene startet i god tid i forveien og tok selvsagt utgangspunkt i beboernes situasjon, diagnoser og ønsker. Vi hadde kartlagt et ønske fra beboeren og vurderte det som forsvarlig med en tilbakeføring fra heldøgns omsorg hos oss, til egen bolig med punkttjenester fra kommunen, forklarer Salte.
Forberedelsene startet høsten 2023. Et halvt år senere var tilbakeføringen fullført og beboeren på plass i egen leilighet.
Trygge beboeren
Gjennom hele perioden har beboeren, ansatte fra Humana omsorg og assistanse, og kommunens representanter vært i tett dialog. Det har vært flere besøk i den nye boligen hvor brukeren har møtt sine fremtidige hjelpere og blitt kjent med sitt nye nabolag. "Å besøke den nye boligen og møte de nye hjelperne har vært avgjørende for å bygge trygghet og redusere usikkerhet," forteller Salte.
I overgangsfasen har miljøpersonalet fra avdelingen vært med brukeren i den nye boligen og hatt tilgang til en nærliggende kommunal leilighet. Dette gjorde det mulig for brukeren å begynne å føle på det å bo alene, med vissheten om at kjente støttespillere var i nærheten om nødvendig. "Vi jobbet side om side med kommunens personale for å sikre at brukeren fikk en kontinuerlig og trygg støtte gjennom hele prosessen," forklarer Salte.
Kunnskapsdeling
Den aktuelle avdelingslederen fra Humana Omsorg og Assistanse spilte også en nøkkelrolle ved å veilede kommunens personalgruppe om hvordan de best kunne følge opp beboeren basert på de metodene og tiltakene som var gjennomført på avdelingen. Kommunen fikk tilgang til alt underlagsmaterialet i tillegg til de fastlagte rapporteringsrutinene ukentlig, månedlig og halvårlig.
–Samarbeidet mellom vårt miljøpersonell og kommunens ansatte sikret en god overføring. Denne personlige kunnskapsoverføringen mellom gammelt og nytt miljøpersonell var essensiell for å sikre at overgangen skulle bli så jevn som mulig, sier Salte.
Oppfølging
Etter en nøye planlagt og gjennomført overgang, flyttet brukeren til sin opprinnelige kommune og begynte å motta nødvendige kommunale tjenester. "Vi trakk oss gradvis ut av tiltaket, vel vitende om at brukeren var godt rustet til å møte den nye hverdagen," sier Salte.
–Kommunen har forespurt om vi kan komme inn for veiledning på et senere tidspunkt dersom det skulle være behov, slik at vi sammen kan sikre at dette har best mulig grunnlag for å bli en varig løsning for brukeren, avslutter Salte.